donderdag, december 25, 2014

SYRINSCAPE FANTASY PLAYER

SYRINSCAPE FANTASY PLAYER
Rollenspel

Benjamin Loomes
 Uitgever: Syrinscape
Software
2014


Geluiden voor fantasy rollenspelen

Jouw karavaan wordt aangevallen door een bende bugbears. De bewapende wachters springen van hun wagens om hun goederen en meereizend personeel te beschermen. Wapens kletteren met elkaar, staal ontmoet staal. Het gegrom van de kwaadaardige wezens wordt beantwoord met krijgskreten terwijl een kille wind zelfs de dikste wapenrusting doordringt.

Elders dringt een groepje avonturiers een ondergrondse kerker binnen. In de verte weerklinkt het geschreeuw van gevangenen, terwijl allerlei vreemde geluiden de moedige rovers desoriënteren. Hoe stil ze ook proberen te zijn, de gravel onder hun voeten is duidelijk hoorbaar en maakt luide echo’s in de holle gangen…

Een goede spelleider heeft niet alleen aandacht voor wat zijn spelers zien, maar ook voor alle andere zintuiglijke indrukken die hun personages te verwerken krijgen. Syrinscape Fantasy Player helpt hen daarbij door hen in staat te stellen om geluiden niet enkel te beschrijven, maar ze daadwerkelijk af te spelen…


Achtergrond

Syrinscape Fantasy Player is een – we zeggen het nu al – geweldig programma dat je kunt downloaden van www.syrinscape.com. De player zelf is gratis, maar komt eigenlijk pas echt tot leven als je ook een van de vele fantastische ‘SoundSets’ koopt. Die kosten elk 3,99 dollar, meer als je een ‘Pack’ aanschaft die verschillende SoundSets bevat. Een groot deel van de SoundSets is bovendien verbonden met avonturen voor Pathfinder, specifiek voor het Rise of the Runelords Adventure Path. Ook deze SoundSets zijn echter meer dan breed en veelzijdig genoeg om voor elk mogelijk fantasy rollenspel te kunnen gebruiken (of in vele gevallen zelfs ook voor andere genres), maar daarover hieronder meer.

Syrinscape wordt geleid door de sympathieke Benjamin Loomes, een fan van Dungeons & Dragons (maar dat zullen we hem vergeven) en vanzelfsprekend ook Pathfinder, al weet de man volgens zijn bio ook superieure rpg’s als Star Wars (in verschillende incarnaties), Shadowrun, Numenéra, Boothill en Call of Cthulhu te appreciëren. Dat hij niet zomaar een rollenspeler is die wat geluidjes heeft verzameld, blijkt trouwens uit zijn bio: Benjamin is namelijk een klassiek geschoole componist die aan de Universiteit van Sydney heeft gestudeerd, twee opera’s heeft gecomponeerd en zijn job als designer en hoofd van Syrinscape combineert met een dagtaak als muzikaal directeur voor het WotOpera Project van Artology (een ‘high school’-programma dat studenten begeleid bij alle aspecten van het creëren van een opera). Tussendoor vindt Benjamin ook nog tijd om het online rollenspelprogramma Dicestorm te presenteren. Straf.


Hoe het werkt

Zowel rollenspelers als amateur-DJ’s zullen de look van Syrinscape Fantasy Player wellicht kunnen appreciëren: in het midden van een interface die perfect past bij het genre (denk aan zowat elk goede fantasy strategy game die je ooit op de computer hebt gespeeld), vind je immers een aantal schuifregelaars die doen denken aan een mengpaneel. Uiterst links staan de verschillende SoundSets die je ter beschikking hebt in een beige kurkkleur aangeduid; de sets die je nog kunt aankopen, blijven grijs. Elke SoundSet bevat zoals de naam al zegt verschillende geluiden. Die kan je zelf ten gehore brengen via de schuifregelaars. Gewoon op de ‘play’-knop klikken en het geluid begint, terwijl je dan de slider naar links of rechts schuift om het geluid prominenter in de mix te brengen. Elk geluid (of amalgaam van geluiden) wordt een Element genoemd. Links naast de Elements heb je een kolom waarin verschillende Moods staan vermeld. Die brengen de schuifknop van elk Element automatisch naar een bepaalde positie, zodat het geheel van geluiden past bij wat er in de Mood vermeld staat.

Een voorbeeld is de SoundSet Elven Vale Night. Die bestaat uit zes Moods: Peaceful Evening, Cleansing Rain, Disturbing Rumbles, Around the Campfire, In the Presence of the Master en Just Insects in the Rain. Elke Mood is opgebouwd uit dezelfde Elements, in dit geval Meditations, Cuckcoos, Owls, Distant Growls, Campfire, Insect Thrum en Pleasant Rain. Kies je voor bijvoorbeeld voor Pleasant Evening, worden Meditations, Cuckcoos, Owls en Insect Thrum geactiveerd, terwijl Distant Growls, Campfire en Pleasant Rain achterwege blijven. De geactiveerde sliders worden allemaal naar iets voor het midden van hun streep gebracht, terwijl Insect Thrum iets minder aanwezig is, maar toch duidelijk op de achtergrond te horen blijft.

Het is allemaal erg indrukwekkend, vooral omdat je te allen tijde controle blijft houden op wat er gebeurt. Wil je toch iets meer van een bepaald Element, kan je de Mood behouden, maar de slider zelf meer naar links of rechts schuiven, of een ander Element erbij gooien door op play te drukken. Het is zelfs mogelijk om met jouw eigen instellingen een Custom Mood te saven. Wat niet kan, is Elements importeren uit andere Moods, maar daarvoor brengt Syrinscape binnenkort de SoundSet Creator uit. Die hebben we al mogen uitproberen en we kunnen je verzekeren dat hij schitterend werk levert, maar daarover meer in een andere bespreking.

Elke SoundSet heeft ook erg goede sfeermuziek, waardoor andere software die enkel wat geluid of een soundtrack biedt, volledig overbodig wordt. Het is jammer voor andere designers, maar vooral spelleiders die het niet erg vinden om tijdens het spelen bezig te zijn met hun gsm, tablet, laptop of desktop (de interface werkt op alle mogelijke apparaten) zullen veel meer hebben aan dit soort veelzijdige software, al blijft het natuurlijk altijd wel leuk om een goede soundtrack aan te schaffen en is het perfect mogelijk om de het Element dat voor de muziek zorgt uit te schakelen en op een ander apparaat een verschillende soundtrack te laten afspelen.

Overigens bevat elk Element wel degelijk verschillende geluiden, of verschillende permutaties van hetzelfde geluid. Je moet dus al goed luisteren om hetzelfde geluid binnen een korte tijdsspanne meerdere keren te horen.

Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, zijn er ook de One-Shots. Dat zijn buttons die zich onderaan rechts in de interface bevinden. Door erop te klikken, wordt er eenmalig een geluidje afgespeeld dat specifieke gebeurtenissen in het spel nog meer benadrukken. De One-Shots zijn voor elke SoundSet beschikbaar en voegen echt iets toe aan de beleving tijdens het spel. In de Fantasy Player zien we: Fire Spell, Lightning Spell, Ice Spell, Blade Spell, Charm Spell, Ooooooo, Gasp, Ahhhhhh,  Weapon Impact, Sword Clash, Sword Swoosh, Arrow Landing in Wood, Arrow Landing in Flesh en Wilhelm Scream – Yes Really! Vooral de Arrow Landing in Flesh toverde telkens weer een lach op de gezichten van onze spelers… tenminste, als ze zelf niet geraakt werden! Ook hier zijn er overigens verschillende versies van elke One-Shot, zodat je niet telkens exact hetzelfde te horen krijgt als je op een button klikt.

Terwijl de One-Shots onderaan altijd beschikbaar zijn voor eender welke SoundSet, staan er bovenaan rechts een aantal One-Shots die specifiek zijn voor die SoundSet, maar hetzelfde blijven voor elke Mood. Dat zijn er meestal drie, maar het aantal varieert per SoundSet. Neem nu de SoundSet Dragon Battle. Daarin vind je de bovenstaande One-Shots en de Moods What’s That in the Distance?, I Think We Upset It, Dragon Ate the Music en Less Dragon More Music. Bovenaan rechts vind je dan drie extra One-Shots die specifiek zijn voor deze SoundSet: Tumbling Rocks, Scratching Claws en de machtige Dragon Roars.


 
Een laatste voorbeeld? De SoundSet Friendly Tavern bevat heel wat verschillende Elements en vier Moods: Drinking Time, A Quiet Corner Near the Fire, Almost Everyone’s Gone Home en Crowded and Thrumming. De Elements zijn: Musicians Play for Mead, Mead Glasses Clinking, Kira Laughing, Sandar Laughing, Happy Rich Murmuring, Bright Rowdiness, Echoey Happiness, Manly Men, Fireplace, Coins and Other Stuff, Burps and Drink Noises en Chairs and Bumps. De drie One-Shots zijn: het erg grappige Burps (we detecteerden minstens vijf verschillende boeren), Kira Laughs (niet hetzelfde als Kira Laughing) en Sandar Laughs.

Het is allemaal behoorlijk indrukwekkend, vooral omdat we weten hoeveel tijd Benjamin besteed aan het creëren van elk muziekstuk en geluidselement. Dat de componist enorm veel ervaring heeft met het bij elkaar puzzelen van allerlei verschillende elementen en perfect weet wat voor geluiden gecombineerd een heel eigen geluid vormen dat veel meer is dan de som van de verschillende… euh… elementen, helpt daar natuurlijk bij.



Conclusie

De Syrinscape Fantasy Player is een absolute must voor elke fantasy rollenspeler en dan vooral voor de spelleiders! Vooral als je meerdere SoundSets hebt, is de veelzijdigheid enorm en bovendien is 3,99 dollar uitgeven aan een set die past bij jouw volgende sessie zeker niet teveel, denken we zo! 




Beoordeling: ****1/2 (uit vijf sterren)

Meer info: www.syrinscape.com


Door; Dirk Vandereyken