Interview met Shari Spiro van AdMAgic
‘Personaliseerbaar’ is het woord wanneer je aan het
Amerikaanse AdMagic denkt. Het bedrijf helpt spelontwerpers die hun projecten
via Kickstarter opstarten nu al enkele jaren lang om hun dromen waar te maken.
Ze zorgen voor het ontwerp en/of het drukken van speelkaarten, pokerchips,
fiches, spelstukken of zelfs volledige bordspellen die volledig aansluiten bij
het concept van het rollenspel, kaartspel, bordspel of wargame. Daar stopt het
trouwens niet bij: ook wie originele visitekaartjes wil, iets speciaal wil doen
op zijn of haar bruiloft of een teambuildingactiviteit organiseert voor zijn of
haar bedrijf kan terecht bij AdMagic. De mogelijkheden zijn haast eindeloos en
gaan van T-shirts tot tassen en zelfs waterflessen. Wij spraken met de
sympathieke ‘lady in
charge’, Shari Spiro.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen om
personaliseerbare kaarten te maken?
Wat er is
gebeurd: we waren al een aantal jaren speelkaarten aan het drukken toen we de
vraag kregen van Cards Against Humanity
[een heel erg populaire cardgame – red.]
om een offerte voor hen op te maken. We kregen de job, printten hun spel, en
nadat we dat hadden gedaan, kwamen er nog meer klanten aankloppen die een
Kickstarter wilde doen. Dat is al drie jaar geleden en inmiddels hebben we de
productie van misschien wel meer dan 100 Kickstartergames verzorgd. Ik weet
niet eens precies hoeveel het er zijn, maar we vinden het fantastisch!
Merk je een verschil tussen gevestigde waarden en
nieuwe zaken die voor het eerst een game uitbrengen?
Dat is een heel
goeie vraag. De nieuwe klanten die ons aannemen om iets voor hen te drukken en
die dat nog nooit hebben gedaan, proberen we als het ware op te voeden. Dat is
een uitdaging, want je moet hen uitleggen hoe alles werkt. Sommigen denken
immers dat het eerder om magie gaat. Onze naam mag dan wel AdMagic zijn, maar
zo gemakkelijk is het natuurlijk allemaal niet en het vormt wel een beetje een
uitdaging om hen dat duidelijk te maken. Een ander aspect is dat hun ‘backers’ [de mensen die via crowdfunding geld
bijdragen om een product werkelijkheid te zien worden – red.] vaak nogal
hard zijn tegen mensen die iets proberen te doen via Kickstarter omdat ze zich
betrokken partij voelen. Zelfs als er duidelijk werd vermeld dat er pas over 2
of 3 maanden geleverd wordt, beginnen Kickstarters vaak al snel een stortvloed
aan mails te krijgen, dus proberen we hen doorheen het hele proces zoveel mogelijk
updates te geven.
Verder is het zo
dat veel van onze klanten terugkeren. We moeten dan een al bestaand spel
opnieuw drukken, het soms een beetje bewerken, of een volledig nieuwe game voor
hen maken. Sommige klanten van Kickstarter gaan ook mee naar tradeshows of
conventies. Dat hebben we dit jaar met 10 van hen gedaan op Gen Con. We wilden
hen immers de mogelijkheid geven om hun producten te laten zien aan zoveel
mogelijk gamers.
Krijg je op dat soort evenementen ook vaak feedback
van de bezoekers zelf?
Ja, dat is heel
interessant. We hebben tijdens Gen Con bijvoorbeeld niet alleen aandacht
gekregen van ontwerpers, maar ook van mensen die gewone gamers zijn. Die komen
langs en zien dan vaak producten staan waar ze zelf iets voor hebben
bijgedragen. Ook zijn er veel kopers die de producten die ze zo hebben
‘gebackt’ komen oppikken. Dat is behoorlijk leuk. De meeste games die we op
GenCon hebben getoond, zijn overigens tot stand gekomen via Kickstarter.
Tijdens Gen Con vertelden zowat alle ontwerpers en bedrijven
me al dat Kickstarter een echte zegening is voor de spelindustrie. Veel spelen
die anders nooit zouden verschenen hebben, worden nu toch ontwikkeld. Sommigen
hebben echter ook schrik dat de markt gesatureerd kan geraken. Wat is jouw kijk
daarop?
Dat is zeker een
mogelijkheid, maar beter een gesatureerde markt dan niets kunnen uit te geven.
Kan je trouwens ooit zoiets hebben als tevéél muziek? Vroeger, voor 2011, moest
iemand die een game wilde ontwikkelen al wachten tot de echtgenote stierf en er
zo geld vrijkwam. Anderen verkochten hun huis om een game te kunnen maken. Nu
kan je dat doen wanneer je nog een twintiger bent in plaats van een zeventiger
en nog een energie hebt om jouw spel ook te verkopen! We vinden het leuk als
een ontwerper met ons meekomt en zijn game aan de man weet te brengen. Er is
niemand die beter geplaatst is om dat te doen, al kan je natuurlijk ook mensen
opleiden om demo’s te geven. Het is echter leuk als de bedenker er zelf bij is
en als je kunt zien hoe ze dan reageren als ze zien hoe enthousiast de fans wel
zijn.
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Ik ga binnenkort
wellicht de pr verzorgen voor een spelbedrijf en dat is heel spannend.
Ik ken die
jongens! Die zijn heel erg sympathiek. Wij willen ook een gelijkaardig
initiatief op poten brengen en games doneren aan scholen.
Je vertelde daarnet dat er heel wat komt kijken bij
het drukken van een spel. Hoe lang duurt het gewoonlijk voor een game
beschikbaar is?
Vanaf het moment
dat een ontwerp door een klant wordt goedgekeurd, duurt het gewoonlijk 21 dagen
voor een kaartspel klaar is. Voor een andere game kan dat 2 maanden zijn, of 3
maanden als het om een groot spel gaat. Het kan zelfs oplopen tot 4 maanden,
maar nooit langer dan dat, behalve voor uitzonderlijke projecten. Zo zijn we
momenteel al een kwartjaar aan het werken aan een enorme game, waar heel veel
stukken in zitten. Meestal is de productietijd echter een stuk korter dan de
concept- en ontwerpfase.
Jullie ontwerpen ook zelf?
Jazeker. Ik ben
zelf grafisch ontwerper en we hebben nog eens 3 artiesten die vast voor ons
werken en nog freelance artiest.
Heb je zelf een voorkeur voor bepaalde producten?
Ik maak het
liefst kaarten, daar hou ik echt van. De laatste tijd ben ik me ook aan het
amuseren met het ontwerpen van borden, we zijn bezig met een aantal coole
boardgames. Kleine stukken maken is ook leuk, maar kaarten blijven mijn
favoriete product. Er is iets aan rechthoeken dat ik heel aantrekkelijk vind [lacht]…
Tenslotte: Stel je voor dat ik iets van mij wil laten
ontwerpen en/of drukken, waarom stap ik dan naar jullie en geen enkel ander
bedrijf?
Omdat we snel
antwoorden op jouw vragen. Als we echt geïnteresseerd zijn in wat je maakt, als
we aanvoelen dat we goed zullen kunnen samenwerken en als je een leuke
persoonlijkheid lijkt te hebben, dan moet je voor ons kiezen. Als onze
persoonlijkheid en antwoorden jou van meet af aan niet aanstaan, begin je er
echter best niet aan.
Meer info:
www.admagic.com
Dirk Vandereyken
Reacties