vrijdag, oktober 31, 2014

Interview met Shari Spiro van AdMAgic

‘Personaliseerbaar’ is het woord wanneer je aan het Amerikaanse AdMagic denkt. Het bedrijf helpt spelontwerpers die hun projecten via Kickstarter opstarten nu al enkele jaren lang om hun dromen waar te maken. Ze zorgen voor het ontwerp en/of het drukken van speelkaarten, pokerchips, fiches, spelstukken of zelfs volledige bordspellen die volledig aansluiten bij het concept van het rollenspel, kaartspel, bordspel of wargame. Daar stopt het trouwens niet bij: ook wie originele visitekaartjes wil, iets speciaal wil doen op zijn of haar bruiloft of een teambuildingactiviteit organiseert voor zijn of haar bedrijf kan terecht bij AdMagic. De mogelijkheden zijn haast eindeloos en gaan van T-shirts tot tassen en zelfs waterflessen. Wij spraken met de sympathieke ‘lady in



charge’, Shari Spiro.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om personaliseerbare kaarten te maken?
Wat er is gebeurd: we waren al een aantal jaren speelkaarten aan het drukken toen we de vraag kregen van Cards Against Humanity [een heel erg populaire cardgame – red.] om een offerte voor hen op te maken. We kregen de job, printten hun spel, en nadat we dat hadden gedaan, kwamen er nog meer klanten aankloppen die een Kickstarter wilde doen. Dat is al drie jaar geleden en inmiddels hebben we de productie van misschien wel meer dan 100 Kickstartergames verzorgd. Ik weet niet eens precies hoeveel het er zijn, maar we vinden het fantastisch!

Merk je een verschil tussen gevestigde waarden en nieuwe zaken die voor het eerst een game uitbrengen?
Dat is een heel goeie vraag. De nieuwe klanten die ons aannemen om iets voor hen te drukken en die dat nog nooit hebben gedaan, proberen we als het ware op te voeden. Dat is een uitdaging, want je moet hen uitleggen hoe alles werkt. Sommigen denken immers dat het eerder om magie gaat. Onze naam mag dan wel AdMagic zijn, maar zo gemakkelijk is het natuurlijk allemaal niet en het vormt wel een beetje een uitdaging om hen dat duidelijk te maken. Een ander aspect is dat hun ‘backers’ [de mensen die via crowdfunding geld bijdragen om een product werkelijkheid te zien worden – red.] vaak nogal hard zijn tegen mensen die iets proberen te doen via Kickstarter omdat ze zich betrokken partij voelen. Zelfs als er duidelijk werd vermeld dat er pas over 2 of 3 maanden geleverd wordt, beginnen Kickstarters vaak al snel een stortvloed aan mails te krijgen, dus proberen we hen doorheen het hele proces zoveel mogelijk updates te geven.
Verder is het zo dat veel van onze klanten terugkeren. We moeten dan een al bestaand spel opnieuw drukken, het soms een beetje bewerken, of een volledig nieuwe game voor hen maken. Sommige klanten van Kickstarter gaan ook mee naar tradeshows of conventies. Dat hebben we dit jaar met 10 van hen gedaan op Gen Con. We wilden hen immers de mogelijkheid geven om hun producten te laten zien aan zoveel mogelijk gamers.
Krijg je op dat soort evenementen ook vaak feedback van de bezoekers zelf?
Ja, dat is heel interessant. We hebben tijdens Gen Con bijvoorbeeld niet alleen aandacht gekregen van ontwerpers, maar ook van mensen die gewone gamers zijn. Die komen langs en zien dan vaak producten staan waar ze zelf iets voor hebben bijgedragen. Ook zijn er veel kopers die de producten die ze zo hebben ‘gebackt’ komen oppikken. Dat is behoorlijk leuk. De meeste games die we op GenCon hebben getoond, zijn overigens tot stand gekomen via Kickstarter.

Tijdens Gen Con vertelden zowat alle ontwerpers en bedrijven me al dat Kickstarter een echte zegening is voor de spelindustrie. Veel spelen die anders nooit zouden verschenen hebben, worden nu toch ontwikkeld. Sommigen hebben echter ook schrik dat de markt gesatureerd kan geraken. Wat is jouw kijk daarop?
Dat is zeker een mogelijkheid, maar beter een gesatureerde markt dan niets kunnen uit te geven. Kan je trouwens ooit zoiets hebben als tevéél muziek? Vroeger, voor 2011, moest iemand die een game wilde ontwikkelen al wachten tot de echtgenote stierf en er zo geld vrijkwam. Anderen verkochten hun huis om een game te kunnen maken. Nu kan je dat doen wanneer je nog een twintiger bent in plaats van een zeventiger en nog een energie hebt om jouw spel ook te verkopen! We vinden het leuk als een ontwerper met ons meekomt en zijn game aan de man weet te brengen. Er is niemand die beter geplaatst is om dat te doen, al kan je natuurlijk ook mensen opleiden om demo’s te geven. Het is echter leuk als de bedenker er zelf bij is en als je kunt zien hoe ze dan reageren als ze zien hoe enthousiast de fans wel zijn.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Ik ga binnenkort wellicht de pr verzorgen voor een spelbedrijf en dat is heel spannend.
Ik ken die jongens! Die zijn heel erg sympathiek. Wij willen ook een gelijkaardig initiatief op poten brengen en games doneren aan scholen.

Je vertelde daarnet dat er heel wat komt kijken bij het drukken van een spel. Hoe lang duurt het gewoonlijk voor een game beschikbaar is?
Vanaf het moment dat een ontwerp door een klant wordt goedgekeurd, duurt het gewoonlijk 21 dagen voor een kaartspel klaar is. Voor een andere game kan dat 2 maanden zijn, of 3 maanden als het om een groot spel gaat. Het kan zelfs oplopen tot 4 maanden, maar nooit langer dan dat, behalve voor uitzonderlijke projecten. Zo zijn we momenteel al een kwartjaar aan het werken aan een enorme game, waar heel veel stukken in zitten. Meestal is de productietijd echter een stuk korter dan de concept- en ontwerpfase.

Jullie ontwerpen ook zelf?
Jazeker. Ik ben zelf grafisch ontwerper en we hebben nog eens 3 artiesten die vast voor ons werken en nog freelance artiest.

Heb je zelf een voorkeur voor bepaalde producten?
Ik maak het liefst kaarten, daar hou ik echt van. De laatste tijd ben ik me ook aan het amuseren met het ontwerpen van borden, we zijn bezig met een aantal coole boardgames. Kleine stukken maken is ook leuk, maar kaarten blijven mijn favoriete product. Er is iets aan rechthoeken dat ik heel aantrekkelijk vind [lacht]
Tenslotte: Stel je voor dat ik iets van mij wil laten ontwerpen en/of drukken, waarom stap ik dan naar jullie en geen enkel ander bedrijf?
Omdat we snel antwoorden op jouw vragen. Als we echt geïnteresseerd zijn in wat je maakt, als we aanvoelen dat we goed zullen kunnen samenwerken en als je een leuke persoonlijkheid lijkt te hebben, dan moet je voor ons kiezen. Als onze persoonlijkheid en antwoorden jou van meet af aan niet aanstaan, begin je er echter best niet aan.

Meer info: www.admagic.com

Dirk Vandereyken