BLU-RAYBESPREKING: 47 RONIN
BLU-RAYBESPREKING: 47 RONIN
Het verhaal
Het feodale Japan van de achttiende eeuw. Tijdens een
jacht in het bos vinden Heer Asano Naganori (Min Tanaka) en een van zijn
samurai, Ôishi (Hiroyuki Sanada), een vondeling. Omdat de jongen er maar half
Japans uitziet en Ôishi vermoedt dat er demonische krachten in het spel zijn,
stelt de samurai voor om het te vermoorden, maar Asano beslist om het mee te
nemen naar Ako, waar hij woont. Daar groeit de wees, die hij Kai (een rol van
Keanu Reeves) noemt, op naast zijn knappe dochter, Mika (Ko Shibasaki). Kai en
Mika worden al snel verliefd op elkaar, maar Kai beseft dat hij zijn muze
weinig te bieden heeft: hij is maar een simpele dienaar en bovendien wordt hij
door de andere samurai ondanks het feit dat hij uitstekend kan vechten niet als
volwaardig aanzien. Meer, zelfs: nadat hij Ôishi redt van een monster, verwijt
die laatste hem zijn tussenkomst. Kai ziet wel een vos toekijken die ogen heeft
van verschillende kleuren.
Alles krijgt een onverwachte wending wanneer shogun
Tsunayoshi (Cary-Hiroyuki Tagawa) en diens ceremoniemeester, Kira van Nagato
(Tadanobu Asano), op bezoek komen. Kai merkt al snel op dat Kira’s concubine
twee verschillende ogen heeft – net als de vos die hij eerder had gezien – en
probeert Asano’s raadgever te waarschuwen, maar hij ziet zich genoodzaakt om de
zaak te laten vallen wanneer blijkt dat hij niet geloofd wordt.
Tijdens een toernooi zorgt Ôishi’s gezellin (die eigenlijk
een heks is) er met een spreuk voor dat de vechter die Asano heeft uitgekozen
om de eer van het huis te verdedigen niet in staat is om deel te nemen. Kai
neemt in het geheim zijn plaats in, maar wordt ontmaskerd en lijfelijk
gestraft. Het wordt allemaal nog erger wanneer Kira’s heks erin slaagt om Asano
zelf te betoveren. De spreuk zorgt ervoor dat Asano een poging onderneemt om
Kira te doden, maar de aanslag mislukt en Tsunayoshi spreekt de doodstraf uit.
Hij toont echter medelijden en geeft Asano de keuze: terechtgesteld worden of
seppuku plegen. Asaki kiest het laatste en steekt zichzelf in de maag voor hij
onthoofd wordt.
Door Asano’s dood worden Ôishi en de andere samurai ronin
(samurai zonder meester), terwijl Kai als slaaf wordt verkocht aan een Dejima,
een Nederlandse kolonie. Ongeveer een jaar later wordt Ôishi vrijgelaten uit de
put waar hij werd gevangen gehouden, maar zijn geest blijkt niet gebroken te
zijn. Ôishi lijft zijn familie en zijn zoon, Chikara, in om zijn meester te
wreken en haalt ook Kai weg uit Dejima. Ôishi en de andere ronin hebben echter
wapens nodig. Kai besluit om te helpen, maar moet daarvoor eindelijk onthullen
wat er met hem is gebeurd voor Asano hem vond…
Bespreking
Nee, het verhaal van de 47 ronin is niet bepaald nieuw:
het is een van de bekendste Japanse legenden en werd voor zover wij kunnen
tellen al enorm vaak op pellicule of digitaal vastgelegd, de laatste keer in
2010. Met uitschieters als The 47 Ronin
van Kenji Mizoguchi uit 1947 en Chushingura
van Hiroshi Inagaki uit 1962 zou je kunnen zeggen dat dit vertelsel heel wat
filmgeschiedenis beslaat, maar vooralsnog bleef dat eerder beperkt tot oosterse
cinema. ‘Dat moet maar eens gedaan zijn,’ zal Hollywood gedacht hebben, en dus
werd er een veramerikaniseerde versie gemaakt… mét een extra – en heel blank –
personage, gespeeld door een bekende Amerikaanse acteur, in casu Keanu Reeves.
Verrassend vormt de aanwezigheid van een westers personage niet het grootste
euvel voor dit 47 Ronin, maar wel het
feit dat de meeste Japanse acteurs die hem omringen vaak heel slecht Engels
spreken. Blijkbaar hebben sommige vertolkers hun teksten fonetisch moeten leren
en dat is nefast voor hun prestaties. Niet dat iedereen hier slecht staat te
acteren, hoor: de gelaatsuitdrukkingen die vereist zijn van Kai passen
uitstekend bij Keanu Reeves (lees: hij stapt voornamelijk uitdrukkingloos door
de film) en de uiterst likbare Rinko Kikuchi is heel goed op dreef als de heks,
maar het is allemaal niet erg consistent.
Vanzelfsprekend is 47
Ronin ook gevuld met de nodige plotgaten, maar om een of andere reden
konden we dat deze film – misschien wel vanwege de authentiek oosterse sfeer –
vergeven. Ook de toevoeging van magie en een aantal creaturen uit de Japanse
mythologie – zoals de Tengu en natuurlijk een draak – valt te vergeven. Helaas
zit het niet altijd even goed met het ritme van de film, wat mogelijk een
gevolg is van het feit dat de filmstudio zich herhaaldelijk bemoeide met deze
rolprent en het script verschillende keren liet herschrijven… terwijl men al
aan het filmen was! Zo moest Kai centraler komen te staan (terwijl normaal
gezien Ôishi de held van de film zou moeten zijn) en werd de bijrol van
Nederlander Yorick van Wageningen (nochtans goed op dreef in onder andere The Girl with the Dragon Tattoo en The Chronicles of Riddick) op weinig
ceremoniële wijze gereduceerd tot een edelfiguratie. Voeg daarbij ook nog een
zwak laatste gevecht dat in schril contrast staat met de goede vechtscènes die
we eerder in de film voorgeschoteld krijgen en je weet dat het budget van
(officieel) 175 miljoen tot (officieus) 225 miljoen dollar ondanks de knappe
cinematografie en goede speciale effecten niet al te best werd besteed.
Beoordeling
film: *1/2 (uit vijf sterren)
Extra’s
Onder het bonusmateriaal bevinden zich vier verwijderde scènes (7’42”).
Hoewel we weten dat heel wat materiaal de film niet haalde, gaat het hier om
een of andere reden om weinig betekenende scènes die niet veel toevoegen aan
het geheel. In Re-Forging the Legend (6’44”)
vertelt cast en crew over de echte legende achter 47 Ronin, dus vermijd je deze minidocumentaire best tot nadat je de
film hebt gezien. Myths, Magic &
Monsters (7’35”) is een interessante blik op hoe de speciale effecten in
elkaar steken en ook Steel Fury: The
Fights of ’47 Ronin’ (5’54”), waarin verder wordt ingegaan op de stunts uit
de film, is meer dan het bekijken waard. Tenslotte worden we er in Keanu & Kai (4’00”) aan herinnerd
dat Keanu Reeves best wel een perfectionistische acteur is die door velen wordt
onderschat. Dat de man het goed doet met het soort rollen dat hij meestal speelt,
staat natuurlijk sowieso buiten kijf.
Beoordeling bonusmateriaal: *** (uit vijf sterren)
Beeld
Wees gerust: 47 Ronin ziet er dankzij de geweldige 1080p/MVC MPEG-4-transfer
(met 2.40:1 ratio) uitstekend uit. De vele details in de kostuums, ornamentatie
en materialen komen perfect tot hun recht en dankzij de bakken geld die in de
CGI werden gestopt geldt dat zelfs voor monsters en andere speciale effecten,
al zullen muggenzifters wel wat foutjes kunnen vinden in de scène waarin Kai
bij zijn oude meesters komt bedelen om wat wapens. De vele aardetinten geven
het geheel de juiste sfeer, terwijl de heldere kleuren die we vooral in Asano’s
thuis aantreffen het geheel opluisteren op een manier die je moeilijk zou
kunnen verantwoorden voor een Amerikaanse western. Het contrast is wat omlaag
gedraaid, maar dat was duidelijk de bedoeling van regisseur Rinsch en
cinematograaf Steelberg en die beslissing pakt doorlopend goed uit. 47 Ronin is
beschikbaar in een 3D-versie van variabele kwaliteit, maar wij bespraken de
gewone Blu-raydisc, die samen met een digitale HD-versie wordt geleverd. Handig
voor wie de film altijd wil beschikbaar hebben op computer, gsm of tablet!
Beoordeling beeld: ***** (uit
vijf sterren)
Geluid
Haalt de film zelf
maar anderhalf sterretje, het moet een van de eerste keren zijn dat we vijf
sterren geven voor het geluid. Wat een indrukwekkende geluidmix heeft dit 47 Ronin, zeg! Op geen moment valt er
een luidspreker stil: van begin tot eind word je ondergedompeld in de sfeer van
het mystieke feodale Japan, inclusief snuivende paarden, vliegende pijlen, de
echo’s in een grot, wapengekletter, tsjilpende vogels, geschreeuw en zelfs
regendruppels buiten de muren. Wat het meeste indruk maakt, is het feit dat je
niet alleen een indruk krijgt van de omgeving, maar ook van waar en op welke
afstand alles zich bevindt. Als het geluid van achter een papieren muur vandaan
komt, hoor je dat. Wanneer een paard links naast een personage staat, hoor je
het verschil met datzelfde paard wanneer het twintig meter verder staat. Het is
allemaal ronduit indrukwekkend. Overigens is ook de epische soundtrack van
topcomponist Ilan Eshkeri absoluut meesterlijk. ‘Oorstrelend’, zullen we dan
maar zeggen.
Beoordeling geluid: ***** (uit vijf sterren)
TECHNISCHE FICHE
Regie: Carl Rinsch
Scenario: Chris Morgan & Hossein
Amini, gebaseerd op een filmverhaal van Chris Morgan & Walter Hamada
Productie: Pamela Abdy, Eric McLeod,
Scott Stuber
Fotografie: Eric
Steelberg
Muziek: Ilan Eshkeri
Montage: John Baird
ARTISTIEKE FICHE
Keanu
Reeves: Kai
Hiroyuki
Sanada: Ôishi
Ko
Shibasaki: Mika
Tadanobu
Asano: Heer Kira
Min
Tanaka: Heer Asano
Jin
Akanishi: Chikara
Masayoshi
Haneda: Yasuno
Meer info: www.universalpictures.be
Door: Dirk Vandereyken
Reacties