maandag, oktober 27, 2014

BLU-RAYBESPREKING: 47 RONIN

BLU-RAYBESPREKING: 47 RONIN

Het verhaal

Het feodale Japan van de achttiende eeuw. Tijdens een jacht in het bos vinden Heer Asano Naganori (Min Tanaka) en een van zijn samurai, Ôishi (Hiroyuki Sanada), een vondeling. Omdat de jongen er maar half Japans uitziet en Ôishi vermoedt dat er demonische krachten in het spel zijn, stelt de samurai voor om het te vermoorden, maar Asano beslist om het mee te nemen naar Ako, waar hij woont. Daar groeit de wees, die hij Kai (een rol van Keanu Reeves) noemt, op naast zijn knappe dochter, Mika (Ko Shibasaki). Kai en Mika worden al snel verliefd op elkaar, maar Kai beseft dat hij zijn muze weinig te bieden heeft: hij is maar een simpele dienaar en bovendien wordt hij door de andere samurai ondanks het feit dat hij uitstekend kan vechten niet als volwaardig aanzien. Meer, zelfs: nadat hij Ôishi redt van een monster, verwijt die laatste hem zijn tussenkomst. Kai ziet wel een vos toekijken die ogen heeft van verschillende kleuren.
 
Alles krijgt een onverwachte wending wanneer shogun Tsunayoshi (Cary-Hiroyuki Tagawa) en diens ceremoniemeester, Kira van Nagato (Tadanobu Asano), op bezoek komen. Kai merkt al snel op dat Kira’s concubine twee verschillende ogen heeft – net als de vos die hij eerder had gezien – en probeert Asano’s raadgever te waarschuwen, maar hij ziet zich genoodzaakt om de zaak te laten vallen wanneer blijkt dat hij niet geloofd wordt.

Tijdens een toernooi zorgt Ôishi’s gezellin (die eigenlijk een heks is) er met een spreuk voor dat de vechter die Asano heeft uitgekozen om de eer van het huis te verdedigen niet in staat is om deel te nemen. Kai neemt in het geheim zijn plaats in, maar wordt ontmaskerd en lijfelijk gestraft. Het wordt allemaal nog erger wanneer Kira’s heks erin slaagt om Asano zelf te betoveren. De spreuk zorgt ervoor dat Asano een poging onderneemt om Kira te doden, maar de aanslag mislukt en Tsunayoshi spreekt de doodstraf uit. Hij toont echter medelijden en geeft Asano de keuze: terechtgesteld worden of seppuku plegen. Asaki kiest het laatste en steekt zichzelf in de maag voor hij onthoofd wordt.

Door Asano’s dood worden Ôishi en de andere samurai ronin (samurai zonder meester), terwijl Kai als slaaf wordt verkocht aan een Dejima, een Nederlandse kolonie. Ongeveer een jaar later wordt Ôishi vrijgelaten uit de put waar hij werd gevangen gehouden, maar zijn geest blijkt niet gebroken te zijn. Ôishi lijft zijn familie en zijn zoon, Chikara, in om zijn meester te wreken en haalt ook Kai weg uit Dejima. Ôishi en de andere ronin hebben echter wapens nodig. Kai besluit om te helpen, maar moet daarvoor eindelijk onthullen wat er met hem is gebeurd voor Asano hem vond…




Bespreking

Nee, het verhaal van de 47 ronin is niet bepaald nieuw: het is een van de bekendste Japanse legenden en werd voor zover wij kunnen tellen al enorm vaak op pellicule of digitaal vastgelegd, de laatste keer in 2010. Met uitschieters als The 47 Ronin van Kenji Mizoguchi uit 1947 en Chushingura van Hiroshi Inagaki uit 1962 zou je kunnen zeggen dat dit vertelsel heel wat filmgeschiedenis beslaat, maar vooralsnog bleef dat eerder beperkt tot oosterse cinema. ‘Dat moet maar eens gedaan zijn,’ zal Hollywood gedacht hebben, en dus werd er een veramerikaniseerde versie gemaakt… mét een extra – en heel blank – personage, gespeeld door een bekende Amerikaanse acteur, in casu Keanu Reeves. Verrassend vormt de aanwezigheid van een westers personage niet het grootste euvel voor dit 47 Ronin, maar wel het feit dat de meeste Japanse acteurs die hem omringen vaak heel slecht Engels spreken. Blijkbaar hebben sommige vertolkers hun teksten fonetisch moeten leren en dat is nefast voor hun prestaties. Niet dat iedereen hier slecht staat te acteren, hoor: de gelaatsuitdrukkingen die vereist zijn van Kai passen uitstekend bij Keanu Reeves (lees: hij stapt voornamelijk uitdrukkingloos door de film) en de uiterst likbare Rinko Kikuchi is heel goed op dreef als de heks, maar het is allemaal niet erg consistent.

Vanzelfsprekend is 47 Ronin ook gevuld met de nodige plotgaten, maar om een of andere reden konden we dat deze film – misschien wel vanwege de authentiek oosterse sfeer – vergeven. Ook de toevoeging van magie en een aantal creaturen uit de Japanse mythologie – zoals de Tengu en natuurlijk een draak – valt te vergeven. Helaas zit het niet altijd even goed met het ritme van de film, wat mogelijk een gevolg is van het feit dat de filmstudio zich herhaaldelijk bemoeide met deze rolprent en het script verschillende keren liet herschrijven… terwijl men al aan het filmen was! Zo moest Kai centraler komen te staan (terwijl normaal gezien Ôishi de held van de film zou moeten zijn) en werd de bijrol van Nederlander Yorick van Wageningen (nochtans goed op dreef in onder andere The Girl with the Dragon Tattoo en The Chronicles of Riddick) op weinig ceremoniële wijze gereduceerd tot een edelfiguratie. Voeg daarbij ook nog een zwak laatste gevecht dat in schril contrast staat met de goede vechtscènes die we eerder in de film voorgeschoteld krijgen en je weet dat het budget van (officieel) 175 miljoen tot (officieus) 225 miljoen dollar ondanks de knappe cinematografie en goede speciale effecten niet al te best werd besteed.

Beoordeling film: *1/2 (uit vijf sterren)
Extra’s
Onder het bonusmateriaal bevinden zich vier verwijderde scènes (7’42”). Hoewel we weten dat heel wat materiaal de film niet haalde, gaat het hier om een of andere reden om weinig betekenende scènes die niet veel toevoegen aan het geheel. In Re-Forging the Legend (6’44”) vertelt cast en crew over de echte legende achter 47 Ronin, dus vermijd je deze minidocumentaire best tot nadat je de film hebt gezien. Myths, Magic & Monsters (7’35”) is een interessante blik op hoe de speciale effecten in elkaar steken en ook Steel Fury: The Fights of ’47 Ronin’ (5’54”), waarin verder wordt ingegaan op de stunts uit de film, is meer dan het bekijken waard. Tenslotte worden we er in Keanu & Kai (4’00”) aan herinnerd dat Keanu Reeves best wel een perfectionistische acteur is die door velen wordt onderschat. Dat de man het goed doet met het soort rollen dat hij meestal speelt, staat natuurlijk sowieso buiten kijf.
Beoordeling bonusmateriaal: *** (uit vijf sterren)

Beeld
Wees gerust: 47 Ronin ziet er dankzij de geweldige 1080p/MVC MPEG-4-transfer (met 2.40:1 ratio) uitstekend uit. De vele details in de kostuums, ornamentatie en materialen komen perfect tot hun recht en dankzij de bakken geld die in de CGI werden gestopt geldt dat zelfs voor monsters en andere speciale effecten, al zullen muggenzifters wel wat foutjes kunnen vinden in de scène waarin Kai bij zijn oude meesters komt bedelen om wat wapens. De vele aardetinten geven het geheel de juiste sfeer, terwijl de heldere kleuren die we vooral in Asano’s thuis aantreffen het geheel opluisteren op een manier die je moeilijk zou kunnen verantwoorden voor een Amerikaanse western. Het contrast is wat omlaag gedraaid, maar dat was duidelijk de bedoeling van regisseur Rinsch en cinematograaf Steelberg en die beslissing pakt doorlopend goed uit. 47 Ronin is beschikbaar in een 3D-versie van variabele kwaliteit, maar wij bespraken de gewone Blu-raydisc, die samen met een digitale HD-versie wordt geleverd. Handig voor wie de film altijd wil beschikbaar hebben op computer, gsm of tablet!
Beoordeling beeld: *****  (uit vijf sterren)

Geluid
Haalt de film zelf maar anderhalf sterretje, het moet een van de eerste keren zijn dat we vijf sterren geven voor het geluid. Wat een indrukwekkende geluidmix heeft dit 47 Ronin, zeg! Op geen moment valt er een luidspreker stil: van begin tot eind word je ondergedompeld in de sfeer van het mystieke feodale Japan, inclusief snuivende paarden, vliegende pijlen, de echo’s in een grot, wapengekletter, tsjilpende vogels, geschreeuw en zelfs regendruppels buiten de muren. Wat het meeste indruk maakt, is het feit dat je niet alleen een indruk krijgt van de omgeving, maar ook van waar en op welke afstand alles zich bevindt. Als het geluid van achter een papieren muur vandaan komt, hoor je dat. Wanneer een paard links naast een personage staat, hoor je het verschil met datzelfde paard wanneer het twintig meter verder staat. Het is allemaal ronduit indrukwekkend. Overigens is ook de epische soundtrack van topcomponist Ilan Eshkeri absoluut meesterlijk. ‘Oorstrelend’, zullen we dan maar zeggen.
Beoordeling geluid: ***** (uit vijf sterren)

TECHNISCHE FICHE

Regie:  Carl Rinsch
Scenario: Chris Morgan & Hossein Amini, gebaseerd op een filmverhaal van Chris Morgan & Walter Hamada
Productie: Pamela Abdy, Eric McLeod, Scott Stuber
Fotografie: Eric Steelberg
Muziek: Ilan Eshkeri
Montage: John Baird

ARTISTIEKE FICHE

Keanu Reeves: Kai
Hiroyuki Sanada: Ôishi
Ko Shibasaki: Mika
Tadanobu Asano: Heer Kira
Min Tanaka: Heer Asano
Jin Akanishi: Chikara
Masayoshi Haneda: Yasuno


Door: Dirk Vandereyken