Review: Boardgame The Duke

The Duke
Strategical Boardgame

Uitgever: Catalyst Game Labs
Ontwerpers: Jeremy Holcomb & Steven McLaughlin
Doos / 2013 / ****

Recensent: Dirk Vandereyken

Onze liefdesgeschiedenis met Catalyst Game Labs begon in 2007, toen de toen nog kersverse uitgever BattleTech en Shadowrun overnam van FanPro – twee geweldige games met een rijke achtergrond en volledig uitgediepte werelden, compleet met eigen romans. Logisch, dus, dat we licht verrast waren toen deze jongens vorig jaar opeens op de proppen kwam

en met een strategisch bordspel dat nog het meest doet denken aan schaak. The Duke kent – in tegenstelling tot de spelen waarmee Catalyst Game Labs bekend is geworden – geen eigen universum, maar veroverde al snel de harten van duizenden liefhebbers. Het bewijs: Golden Geek nomineerde het spel in drie verschillende categorieën als beste game van 2013 en dit jaar schoot The Duke zelfs de hoofdvogel af bij Mensa Select, waar het in dezelfde rij komt te staan als onder andere Pyramix, Tetris Link, Forbidden Island, Fluxx, Chung Toi, Magic: The Gathering, Abalone en Trivial Pursuit: Genius Edition. Tijd, dus, om zelf het spel eens uit te proberen.

Vormgeving
Ondanks het erg sobere design, ziet The Duke er geweldig uit. Dat heeft niets te maken met het weinig in het oog springende spelbord, waar gewoon zes rijen en zes kolommen vierkanten staan op afgebeeld, maar wel met de ingenieuze houten speelstukken. Die liggen lekker in de hand en bovendien staan alle bewegingen die je kunt maken met een spelstuk gewoon in elke zijde gegraveerd. Ook de twee zwarte buidels en de twee stevige, kartonnen referentiekaarten zien er goed uit. Verder krijg je ook nog een heel erg duidelijk geschreven en uitstekend gestructureerd regelboekje van 24 pagina’s (waarop ook advertenties voor andere games van Catalyst Game Labs) en stickets die je op de speelstukken kunt plakken om ze naar wens aan te passen meegeleverd. Een leuk pakketje in een behoorlijk kleine doos!

Het spel
De bedoeling van The Duke is simpel: je moet de hertog van de tegenspeler te pakken krijgen. Dat doe je op dezelfde manier als bij het schaken, namelijk door hem te ‘slaan’. Ook in The Duke is het overigens niet toegelaten om opzettelijk iets te doen wat jouw hertog in een verloren positie brengt. Wie graag wat meer zout en peper toevoegt, kan kiezen tussen andere scenario’s, zoals ‘Counting Coup’ (waarbij elke speler een speelstuk met een vlag krijgt en er punten worden gescoord door de vlag van de tegenstander te bereiken), ‘Trophy Hunters’ (waarbij je wint door de vlag van jouw opponent op te pikken en naar jouw eigen kant te brengen), ‘Dark Rider’ (waarbij je de vijandige Knight moet vangen of jouw eigen Pikemen naar de andere kant moet brengen) en ‘Dynastic Dispute’ (waarbij je eerst om de beurt een tegel kiest voor hem in jouw buidel te steken).
Aan het begin van het spel stop je alle tegels in jouw buidel, buiten een aantal stukken. Dat zijn in een standaardscenario de Duke en twee Footmen. De Duke zelf moet ergens in de derde of vierde rij aan jouw eigen zijde geplaatst worden en elke Footman moet hem langs een volledige zijde raken. Tijdens jouw beurt kan je een spelstuk bewegen of een nieuwe tegel uit jouw buidel pakken. Sommige troeptypes hebben ook speciale regels die je al dan niet kunt gebruiken en bovendien staan de regels voor tegels die eigenlijk bij een van de uitbreidingen horen ook al in het regelboekje, waardoor je niet voortdurend verschillende handleidingen moet raadplegen.
Zoals reeds aangestipt, staat er op elke tegel heel duidelijk te lezen hoe dat troeptype mag bewegen. Dat wordt vertaald in verschillende symbolen die staan voor Move, Jump, Slide, Jump Slide, Strike, Command, Dread en Defense. Dit zorgt voor véél meer variatie en véél meer tactische varianten dan bij schaak, dammen of gelijkaardige Chinese spelen. Er is echter meer: eenmaal je met een stuk hebt bewogen, draai je het om, waardoor er andere bewegingen zichtbaar worden. Dat zorgt ervoor dat je als tegenstander best ook rekening houdt met wat de speelstukken van jouw vijand in een volgende beurt zullen kunnen doen.

Bespreking
The Duke is een simpel spel om aan te leren, maar kent een enorme strategische rijkdom. Spelers die elke tegel vanbuiten kennen hebben misschien wel een klein streepje voor, maar dat geldt voor wel meer games en is hier niet echt een bezwaar. Wij speelden al 10 minuten nadat we de doos voor het eerst hadden opengedaan. De regels worden immers zo duidelijk uitgelegd dat het haast onmogelijk is om ze verkeerd te interpreteren. Bovendien is het allemaal erg verslavend en kan je blijven spelen zonder The Duke beu te worden. Een absolute aanrader!

Dirk Vandereyken