Review: Boardgame Freedom - The Underground Railroad
Freedom:
The Underground Railroad
Cooperative
Boardgame
Uitgever: Academy Games
Doos / 2013 / ****
Recensent: Dirk Vandereyken
We schrijven de vooravond van de negentiende eeuw,
ongeveer 14 jaar nadat het Continentaal Congres de Onafhankelijkheidsverklaring
heeft uitgevaardigd. Daarin wordt gestipuleerd dat de 13 Amerikaanse kolonies
zichzelf als aparte entiteiten zien die geen deel (meer) uitmaken van het
Britse Rijk. Ondanks het feit dat de Onafhankelijkheidsverklaring duidelijk
stelt dat alle mensen gelijk zijn geschapen, tiert de slavernij in zowat elke
staat nog steeds welig, ondanks bedenkingen van steeds meer Europese en Amerikanse
politici, filosofen en religieuze leiders. Doorheen de laatste decennia hebben
onder andere Thomas Jefferson en Benjamin Franklin gepleit voor een
geleidelijke afschaffing van de slavernij en sinds 1800 gebruiken degenen die
het hele systeem het liefst afgeschaft zouden zien een drietal tactieken: zich
openbaar uitspreken tegen slavernij, legale bijstand leveren aan slaven die
zijn ontsnapt en aan vrije zwarten die zijn ontvoerd, en steun bieden aan vrije
zwarte gemeenschap (zowel op economisch gebied als wat onderwijs betreft)…
Terwijl de
verschillende anti-slavernijgroepen onder elkaar proberen uit te maken wat de
beste manier is om hun doelen te bereiken, zijn er ook heel wat zwarten die
dringende hulp nodig hebben. 100.000 van hen zullen uiteindelijk geholpen
worden door de ‘Underground Railroad’, een netwerk van transportroutes, veilige
onderkomens en geheime ontmoetingsplaatsen die slaven kunnen gebruiken om te
ontsnappen naar het noorden van de Verenigde Staten en Canada...
Freedom: The Underground Railroad is een coöperatieve boardgame waarin de verschillende spelers samen
proberen om voldoende zwarten in veiligheid te brengen. Net zoals de andere
bordspellen van Academy Games, zit er een vette educatieve rand om het spel
heen. Het is immers de bedoeling van de makers dat je niet alleen veel plezier
hebt, maar dat je er ook iets uit bijleert.
Vormgeving
Freedom: The Underground Railroad ziet er prachtig uit. Vooral het knappe bord maakt indruk. De twee
linkse panelen vormen een speelveld waar de fiches en kaarten worden geplaatst,
terwijl de vier rechtse panelen voornamelijk in beslag worden genomen door een
kaart die zich vooral concentreert op het relevante gedeelte van Noord-Amerika.
Ook de kaarten zien er mooi uit. De slaven worden echter voorgesteld door
houten blokjes, niet – zoals dat tegenwoordig vaak het geval is – door
figuurtjes. Ook de slavendrijvers zelf bestaan enkel uit ronde fiches. Of die
keuze is ingegeven door het budget of het een bewuste keuze is geweest om dit gruwelijke
onderwerp abstract weer te geven, weten we niet. Mogelijk zullen sommige
spelers het spijtig vinden dat er geen realistischere miniatuurtjes worden
gebruikt en vooral rollenspelers – voor wie dat soort spelstukken vaak ook voor
rollenspelsessies kunnen dienen – zullen dit wellicht betreuren, maar aan de
andere kant werkt het stilistisch behoorlijk goed.
Het spel
Om te beginnen
worden de fiches op de juiste plaatsen gezet en worden de kaarten uitgedeeld.
Vanwege de vele verschillende spelstukken duurt deze fase wel even, maar
eenmaal ze achter de rug is, begint alles veel sneller te lopen.
Elke speler
kiest een rol uit voor zichzelf, van hoeder tot agent, aandeelhouder,
conducteur, stationmeester en predikant. Op het speldocument dat bij elke rol
hoort, staat er een overzicht van de spelsequentie, wat alles een stuk
gemakkelijker laat vloeien. Daarbij krijg je ook een Role Card en Support Card.
Die eerst soort kaart geeft jouw rol bepaalde speciale eigenschappen. Zo krijgt
de aandeelhouder 1 extra dollar per Action Phase (iedereen begint met 8 dollar)
en kan hij een keer per Action Face een Token kopen als hij een Fundraising
Action onderneemt.
In het totaal
worden er 8 beurten gespeeld. Op het einde van die beurten moeten de spelers
erin geslaagd zijn om alle Support Tokens van de drie verschillende periodes
(1800-1839, 1840-1859 en 1860-1865) die ze doorlopen te kopen EN moeten ze een
minimum aantal slaven veilig naar Canada hebben gebracht. Dat aantal verschilt
volgens de Victory Conditions, die afhangen van het aantal deelnemers. Eenmaal
alle stukken op hun plaats zijn gezet, is een blik op het bord voldoende om te
weten dat dit een hachelijke taak zal zijn: de plantages zitten al vanaf het
begin behoorlijk vol, er is een constante toestroom van nieuwe slaven en de
stopplaatsen op de wegen waarlangs slaven kunnen vervoerd worden, kunnen vaak
maar 1 slaaf bevatten (grote steden kunnen 4 slaven herbergen).
Er zijn vijf
fasen in elke beurt:
Tijdens de Slave Catcher Phase wordt er met twee
speciale dobbelstenen gerold. De eerste bepaalt welke slavenvanger beweegt en
de tweede bepaalt de richting en de afstand. Dit gedeelte is dus
onvoorspelbaar, waardoor de spelers geregeld voor onaangename verrassingen
komen te staan.
De Planning Phase laat de spelers toe om
elk maximum twee Tokens te nemen. Die moeten wel bij een actieve periode horen.
Support Tokens kosten elk 10 dollar. Ze staan voor de groeiende steun tegen de
slavernij en bepalen wanneer volgende kolommen binnen een periode actief
worden. Daardoor worden ook de daaraan verbonden Tokens en Abolitionist Cards
beschikbaar. Conductor Tokens laten je toe om slaven te vervoeren en kunnen
veel of weinig kosten. Fundraising Tokens kosten niets en verhogen het geld dat
je kunt uitgeven.
Gedurende de Action Phase kunnen spelers het
voordeel van hun rol inroepen, de eenmalige speciale eigenschap van hun Role
Card gebruiken, een of twee Conductor of Fundraising Tokens uitspelen en/of een
Abolitionist Card kopen en afleggen. Die Abolitionist Cards zijn sterk geankerd
in de geschiedenis en stellen vaak belangrijke gebeurtenissen of personages
voor, telkens samen met een beetje uitleg die je wat meer leert over de
geschiedenis.
De vierde etappe
is de Slave Marker Phase, waarin
slaven worden verkocht aan het zuiden. Als er niet voldoende plaats is in de
plantages, worden de slaven onherroepelijk verloren. Eenmaal er teveel verloren
zwarte medemensen zijn, verliezen de spelers zelf ook het hele spel.
Elke beurt wordt
afgesloten met de Lantern Phase,
waarin de kaarten in orde gebracht worden en er wordt gekeken of er aan de
voorwaarden om te winnen is voldaan.
Het klinkt
allemaal misschien een beetje complex, maar dankzij de duidelijke richtlijnen
en het feit dat Freedom: The Underground
Railroad duidelijk veel werd getest voor het werd uitgebracht, duurt het
doorgaans niet lang voor iedereen vlot zit te spelen. Alleen betekent dat nog
niet dat het ook simpel is om te winnen. Integendeel, zelfs: het is
aartsmoeilijk om Freedom victorieus
af te sluiten. In de acht keer dat we al speelden, gebeurde dat zelfs maar twee
keer… maar net dat aspect maakt dit boardgame zo verslavend!
Hoewel je op het
einde zelden mag juichen en doorgaans toch al een paar uur bezig bent, heb je
nadat de achtste beurt gedaan is bijna altijd nog het gevoel dat je nog meer
had kunnen doen. Dat komt omdat je tijdens een beurt zoveel opties hebt.
Constant moet iedere speler afwegen wat hij of zij zal doen en soms is het
daarbij zelfs nodig om een slaaf op te offeren, bijvoorbeeld om de aandacht van
de slavenvangers te trekken en hen zo even uit de weg te krijgen, zodat je
andere zwarten in veiligheid kunt brengen. Ook het feit dat je samenwerkt en
niet tegen elkaar speelt, geeft een extra dimensie aan het hele gebeuren. Let
er alleen op dat je niet samenspeelt met iemand die erg dominant is en bijna
alle beslissingen in zijn of haar eentje neemt.
Meer info: www.academygames.com
Dirk Vandereyken
Reacties