SYRINSCAPE FANTASY PLAYER
SYRINSCAPE FANTASY PLAYER
Rollenspel
Benjamin Loomes
Uitgever: Syrinscape
Software
2014
Jouw karavaan wordt aangevallen door een bende
bugbears. De bewapende wachters springen van hun wagens om hun goederen en
meereizend personeel te beschermen. Wapens kletteren met elkaar, staal ontmoet
staal. Het gegrom van de kwaadaardige wezens wordt beantwoord met krijgskreten
terwijl een kille wind zelfs de dikste wapenrusting doordringt.
Elders dringt een groepje avonturiers een ondergrondse kerker binnen. In de verte weerklinkt het geschreeuw van gevangenen, terwijl allerlei vreemde geluiden de moedige rovers desoriënteren. Hoe stil ze ook proberen te zijn, de gravel onder hun voeten is duidelijk hoorbaar en maakt luide echo’s in de holle gangen…
Een goede spelleider heeft niet alleen aandacht voor
wat zijn spelers zien, maar ook voor alle andere zintuiglijke indrukken die hun
personages te verwerken krijgen. Syrinscape Fantasy Player helpt hen daarbij
door hen in staat te stellen om geluiden niet enkel te beschrijven, maar ze
daadwerkelijk af te spelen…
Achtergrond

Syrinscape wordt geleid door de sympathieke Benjamin
Loomes, een fan van Dungeons &
Dragons (maar dat zullen we hem vergeven) en vanzelfsprekend ook Pathfinder, al weet de man volgens zijn
bio ook superieure rpg’s als Star Wars
(in verschillende incarnaties), Shadowrun,
Numenéra, Boothill en Call of Cthulhu te
appreciëren. Dat hij niet zomaar een rollenspeler is die wat geluidjes heeft
verzameld, blijkt trouwens uit zijn bio: Benjamin is namelijk een klassiek
geschoole componist die aan de Universiteit van Sydney heeft gestudeerd, twee
opera’s heeft gecomponeerd en zijn job als designer en hoofd van Syrinscape
combineert met een dagtaak als muzikaal directeur voor het WotOpera Project van
Artology (een ‘high school’-programma dat studenten begeleid bij alle aspecten
van het creëren van een opera). Tussendoor vindt Benjamin ook nog tijd om het
online rollenspelprogramma Dicestorm te
presenteren. Straf.
Hoe het
werkt

Een voorbeeld is de SoundSet Elven Vale Night. Die
bestaat uit zes Moods: Peaceful Evening, Cleansing Rain, Disturbing Rumbles,
Around the Campfire, In the Presence of the Master en Just Insects in the Rain.
Elke Mood is opgebouwd uit dezelfde
Elements, in dit geval Meditations, Cuckcoos, Owls, Distant Growls, Campfire,
Insect Thrum en Pleasant Rain. Kies je voor bijvoorbeeld voor Pleasant Evening,
worden Meditations, Cuckcoos, Owls en Insect Thrum geactiveerd, terwijl Distant
Growls, Campfire en Pleasant Rain achterwege blijven. De geactiveerde sliders
worden allemaal naar iets voor het midden van hun streep gebracht, terwijl
Insect Thrum iets minder aanwezig is, maar toch duidelijk op de achtergrond te
horen blijft.

Elke SoundSet heeft ook erg goede sfeermuziek,
waardoor andere software die enkel wat geluid of een soundtrack biedt, volledig
overbodig wordt. Het is jammer voor andere designers, maar vooral spelleiders
die het niet erg vinden om tijdens het spelen bezig te zijn met hun gsm,
tablet, laptop of desktop (de interface werkt op alle mogelijke apparaten)
zullen veel meer hebben aan dit soort veelzijdige software, al blijft het
natuurlijk altijd wel leuk om een goede soundtrack aan te schaffen en is het
perfect mogelijk om de het Element dat voor de muziek zorgt uit te schakelen en
op een ander apparaat een verschillende soundtrack te laten afspelen.
Overigens bevat elk Element wel degelijk verschillende
geluiden, of verschillende permutaties van hetzelfde geluid. Je moet dus al
goed luisteren om hetzelfde geluid binnen een korte tijdsspanne meerdere keren
te horen.

Terwijl de One-Shots onderaan altijd beschikbaar zijn
voor eender welke SoundSet, staan er bovenaan rechts een aantal One-Shots die
specifiek zijn voor die SoundSet, maar hetzelfde blijven voor elke Mood. Dat
zijn er meestal drie, maar het aantal varieert per SoundSet. Neem nu de
SoundSet Dragon Battle. Daarin vind je de bovenstaande One-Shots en de Moods
What’s That in the Distance?, I Think We Upset It, Dragon Ate the Music en Less
Dragon More Music. Bovenaan rechts vind
je dan drie extra One-Shots die specifiek zijn voor deze SoundSet: Tumbling
Rocks, Scratching Claws en de machtige Dragon Roars.
Een laatste voorbeeld? De SoundSet Friendly Tavern
bevat heel wat verschillende Elements en vier Moods: Drinking Time, A Quiet
Corner Near the Fire, Almost Everyone’s Gone Home en Crowded and Thrumming. De
Elements zijn: Musicians Play for Mead, Mead Glasses Clinking, Kira Laughing,
Sandar Laughing, Happy Rich Murmuring, Bright Rowdiness, Echoey Happiness,
Manly Men, Fireplace, Coins and Other Stuff, Burps and Drink Noises en Chairs
and Bumps. De drie One-Shots zijn: het erg
grappige Burps (we detecteerden minstens vijf verschillende boeren), Kira
Laughs (niet hetzelfde als Kira Laughing) en Sandar Laughs.
Het is allemaal behoorlijk indrukwekkend, vooral omdat we weten hoeveel tijd Benjamin besteed aan het creëren van elk muziekstuk en geluidselement. Dat de componist enorm veel ervaring heeft met het bij elkaar puzzelen van allerlei verschillende elementen en perfect weet wat voor geluiden gecombineerd een heel eigen geluid vormen dat veel meer is dan de som van de verschillende… euh… elementen, helpt daar natuurlijk bij.
De Syrinscape
Fantasy Player is een absolute must voor elke fantasy rollenspeler en dan
vooral voor de spelleiders! Vooral als je meerdere SoundSets hebt, is de
veelzijdigheid enorm en bovendien is 3,99 dollar uitgeven aan een set die past
bij jouw volgende sessie zeker niet teveel, denken we zo!
Beoordeling: ****1/2 (uit vijf sterren)
Meer info:
www.syrinscape.com
Door; Dirk Vandereyken
Reacties